Wayman Mitchell
Op 9 oktober 1929 werd Wayman Mitchell geboren, in een wereld van
economische depressie en leegloop van kerken. Hij groeide op in Prescott,
Arizona, en in zijn jeugd groeide hij op in een gebroken gezin. Na zijn
diensttijd trouwde hij met zijn vrouw Nelda en nadat hun eerste kind aan
longontsteking was overleden, zetten beiden hun eerste aarzelende stappen
richting God. Dit werd al gauw een sleur en pas toen Mitchell op zijn
geloof werd aangevallen door een Mormoon, realiseerde hij zich zijn eigen
verantwoordelijkheid in het kennen van Gods Woord. Toen hij daarop
de bijbel ging bestuderen, ontdekte hij de verlossende kracht van het
bloed van Jezus Christus.
Heilige Geest
Tijdens een kerkdienst in 1955 werd Mitchell na een bekeringsgebed vervuld met
de heilige Geest en hij begon, net als de apostelen op de pinksterdag, in
andere tongen te spreken. Dit was een geheel nieuwe en overweldigende
ervaring voor hem, want het feit dat hij bijna niets wist over de heilige
Geest en het spreken in tongen, bewees dat God met hem aan het werk was.
Op dat moment kreeg hij een profetie over dat God zou gaan bewegen “in de
landen van de wereld en de eilanden van de zee”.
Roeping
Na deze dienst was Mitchell niet meteen de man van de grote
opwekkingsbeweging, hij stopte de eerste maanden zelfs niet eens met
roken. Maar God was met hem aan het werk. Zijn roeping om te preken kwam
korte tijd daarna en toen hij met zijn voorganger daarover sprak, gaf deze
hem het advies naar een bijbelschool te gaan.
Bijbelschool
Toen Mitchell op de bijbelschool kwam, bleek dat helemaal niet hetgeen te zijn
wat hij zich ervan had voorgesteld. In plaats van er te leren hoe je
zondaren tot bekering brengt, kreeg hij allerlei bestuurlijke theorieën en
religieuze doctrines voor zijn kiezen.
Het was zelfs zo erg dat velen in de faculteit van de school
neerkeken op Goddelijke genezing, de gaven van de heilige Geest en de
opwekkingsbediening. Uiteindelijk kreeg hij op de school wel een
fundamentele kennis van Gods woord, maar praktisch was hij onvoorbereid op
de dagelijkse realiteit van het leven.
Opwekking
Na de bijbelschool kreeg Mitchell zijn eerste bediening als jeugdpastor van een
kerk in Phoenix. Het enige wat hij daar bereikte, was dat de religieuze
mensen woedend werden, omdat hij tegen de jeugd preekte over zonde. En dat
nog wel in bijzijn van hun vriendjes. Gelukkig kwam er snel een aanbieding
om een kerk over te nemen in het plaatsje Wickenburg, een kerk met een
problematisch verleden. Hier leerde hij veel dingen van evangelisten en
andere pastors over het krijgen van opwekking en hij ontdekte geestelijke
waarheden die sleutels bleken te zijn voor kerkgroei.
Visie
Na deze kerk werd Mitchell van de ene ‘probleemkerk’ naar de volgende gestuurd, elke
keer om het puin te ruimen. De leiding van het kerkgenootschap zag hem
als een ‘boertje’ die ze nooit een volwaardige kerk zouden geven, maar die
wel goed genoeg was problemen op te lossen die door anderen waren
veroorzaakt. En met de tijd kreeg Mitchell een andere visie dan de
leiding. Hij voelde absoluut geen verplichting om de ‘gevestigde machten’
te plezieren en hij kwam er achter dat programma’s niet de manier zijn om
mensen te winnen. De leiding was altijd gefocust geweest op dingen als
zondagsschool en christelijke kampen, maar Mitchell zag dat dit niet meer
was dan ondersteuning van de kerk, niet het middelpunt van de bediening.
Ook het principe om jonge mannen naar de bijbelschool te sturen,
werd spoedig door Mitchell herzien. Een paar mannen die vurig begeerden om
iets voor God te kunnen betekenen, kwamen uitgeblust en geestelijk dood
van de bijbelschool terug. Vanaf dat moment besloot Mitchell de mannen
zelf te trainen in de praktijk.
Prescott, Arizona
Toen werd Mitchell een andere ‘probleemkerk’ aangeboden en in 1970 nam
pastor Wayman Mitchell deze kleine kerk over in Prescott, Arizona. Deze
kerk van 35 mensen had daarvoor vele problemen doorstaan, maar Mitchell
vond hier mensen die zich bruikbaar opstelden en naar zondaren wilden
uitreiken.
Jesus People
In die tijd was er een grote opwekking gaande onder de hippies en hieruit
ontstond de ‘Jesus People’ beweging. Deze ‘Jesus People’ begonnen met
duizenden tegelijk door de straten te marcheren, vertelden iedereen dat
Jezus hun hart veranderd had en dat Hij hen vrij gemaakt had van
drugsverslaving, leegte en doelloosheid. Zelfs enige grote kranten in de
Verenigde Staten schreven hierover. ‘Time Magazine’ verklaarde: “Jezus
leeft volop in het radicale geestesvuur van een groeiend aantal jonge Amerikanen
Dit is hun boodschap: de bijbel is waar, er gebeuren wonderen” (Time
Magazine, 21 juni 1971). ‘Het Beste’ verhaalt over samenkomsten in
Houston, Texas waar 11.000 jonge mensen naar voren gaan om zich te bekeren
en voor Jezus te gaan leven (Reader’s Digest, maart 1972). Prescott lag in
die tijd op een drukke hippie-route en de kerk bereikte veel hippies met
het evangelie.
Uitbreiding
Mitchell trainde de mensen in de Prescott-kerk op basis van zijn ervaring en
uiteindelijk was het zo dat de kerk in Prescott in staat was om enkele van deze
mannen naar andere steden te sturen om daar nieuwe kerken te beginnen. Zo
was de basis gelegd voor een beweging die steeds grotere vormen aannam. De
kerken die vanuit Prescott waren uitgestuurd, werden met de tijd sterk
genoeg om zelf weer echtparen uit te sturen naar andere steden. Mitchell
kreeg geregeld open deuren om ook in het buitenland aan het werk te kunnen
en al gauw gingen er mannen naar onder andere Mexico, de Filippijnen en
Australië om kerken te planten.
NEDERLAND
De open deur in Nederland was er in 1978 in de vorm een kleine
bijbelstudiegroep in Steenwijk. De groep bestond uit ongeveer 30 personen
en verlangde naar een pastor. Één van de discipelen nam toen de leiding op
zich. Mitchell steunde hem in het bouwen van de kerk en haalde hem
regelmatig over naar de halfjaarlijkse bijbelconferenties die in Prescott
worden gehouden. Zo werd de visie van de CFM (Christian Fellowship Ministries)
in de Nederlandse fellowship ingeplant. De kerk verhuisde vervolgens naar
Zwolle en begon daar te groeien. Uiteindelijk was ook deze kerk sterk genoeg
om mannen uit te sturen naar andere steden. Daarnaast nam
Evangeliegemeente De Deur in Nederland ook de verantwoordelijkheid op zich
voor een halfjaarlijkse Europese bijbelconferentie.
Evangelie Gemeente De Deur
De CFM-kerken in Nederland dragen de naam “Evangelie Gemeente De Deur”. Mensen
komen niet naar Evangelie Gemeente De Deur, omdat ze deze kerk leuker vinden
dan een andere kerk. Ze komen omdat ze door de prediking in een persoonlijk
contact met Jezus Christus zijn gebracht, en omdat De Deur nog steeds vasthoudt
aan de visie en opdracht om het evangelie te verkondigen door middel van
discipelschap, evangelisatie op straat, muziek, drama, en het uitsturen van
echtparen in het zendingsveld.
Op dit moment heeft De Deur in Nederland ongeveer 60 kerken. Buiten Nederland heeft de Nederlandse fellowship 23 kerken in: Zuid Afrika, China, Peru, Suriname, Curaçao, Bonaire, Belgie, Portugal, Slowakije, India, Polen, Aruba en Rwanda.
© De Deur Nieuwegein